ELIAS.fi (www.elias.fi ) verkkopalvelun käyttöehdot
A. ELIAS.fi VERKKOPALVELUN OSAPUOLET
* ELIAS.fi verkkopalvelun ylläpitäjä, sosiaalinen yritys
myöhemmin
Ylläpitäjä
* ELIAS.fi verkkopalvelussa OSTOPALVELUJA KOTIIN tarjoava virallinen toiminimi: yritys,
järjestö, yhdistys ym, myöhemmin
Palveluntarjoaja
* ELIAS.fi verkkopalvelusta ostopalveluja hakeva kuluttaja,kunta ym taho
myöhemmin
Palvelujen ostaja
B. ELIAS.fi VERKKOPALVELUN MääRITTELY
ELIAS.fi-internetsivusto on:
1) kodin ostopalvelujen tarjonnan ja kysynnän kohtauspaikka.
Palvelujen ostaja saa yhteystiedot ja ottaa
suoraan yhteyden palveluntarjoajaan. Koko kaupankäynnin vastuu on Palveluntarjoajan
ja Palvelujen ostajan välinen.
2) Palveluntarjoajia ohjaava (mm koulutusta, torin tiedoissa kuluttajansuojalain
noudattaminen )
3) Palvelujen ostajan ostopäätösprosessia tukeva ( torilla olevat tiedot ja niiden
taso kuten ennakkoperintärekisteriin kuuluminen, vastuuvakuutus, hinnat pakolliset,
hyväksytty ammattitaito tähdet jne)
4) oston onnistumista tukeva ( mm torilla palvelusopimus )
5) kotityöpalvelualan yhteistyön foorumi
ELIAS.fi tavoitteena on:
1) kehittää Palveluntarjoajien ja Palvelujen ostajien taitoja
2) kehittää kotien palvelujen luotettavaa ja toimivaa markkinointia
3) edesauttaa kotityöpalvelualan ( ammatti- ja elinkeinoalan ) kehittymistä
4) nostaa käytännön työalojen arvostusta ja siten vaikuttaa työllisyyteen
(toteutunut ELIAS-toimenpide: kotityöpalvelujen ammattitutkinnon "äiti")
5) edistää kotien yksilöllistä ja itsenäistä arkea tukevaa yhteiskuntakehitystä
(toteutunut ELIAS-toimenpide: kotitalousvähennyksen laajennus vanhemmille, idean "äiti" )
C. KESKEISET PERIAATTEET
1) ELIAS.fi-nettitori on valtakunnallinen ja jatkuva palvelu.
2) ELIAS.fi -nettitorille hyväksyttävien palvelujen rajaus on Palveluja Kotiin tarjoava
organisaatio (yritykset, yhteisöt, yhdistykset ym). ELIAS.fi valitsee Palveluntarjoajat
hyväksymisehtojen mukaisesti.
3) ELIAS.fi-nettitorilla esitettävien tietojen valintaperuste: Palvelujen ostajan ostoa
helpottavia, informatiivisia ja kuluttajan oston onnistumista tukevia ja varmistavia
tietoja.
Palveluntarjoaja vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta. Ylläpitäjä
valitsee ja hyväksyy torilla esitettävät tiedot.
4) Ylläpitäjän ja Palveluntarjoajan tulee noudattaa hyvää liiketoiminta- ja
palvelutapaa.
D. ELIAS.fi -NETTITORILLE HYVäKSYMISEN EHDOT
1) Palveluntarjoajan palvelut ovat kotiin toimitettavia palveluja.
2) Palveluntarjoajan on kuuluttava ennakkoperintärekisteriin pyrkiessään ilmoittajaksi
ELIAS.fi-nettitorille ja ilmoitettava ELIAS.fi-nettitorin ylläpitäjälle välittömästi,
mikäli ennakkoperintärekisterissä kuulumiseen tulee muutos.
3) Palveluntarjoajalla tulee olla voimassa alansa yleisen käytännön mukainen vastuuvakuutus.
Vastuuvakuutuksen voimassaolosta tulee postitse toimittaa kirjallinen todiste oma-
aloitteisesti ELIAS.fi- nettitorin ylläpitäjälle, jotta vastuuvakuutus näkyy
kuluttajasivuilla.
4) Ilmoittajan on annettava ELIAS.fi-nettitorin edellyttämät tiedot, joiden perustana ovat Kuluttajansuojalaki
ja kuluttaja- sekä kuntatutkimuksin todetut tietotarpeet. Tietojen tulee olla konkreettisia.
5) ELIAS.fi avaa ja vahvistaa ELIAS.fi-Palveluntarjoajien ammattilaisimagoa. ELIAS.fi
kouluttaa valtakunnallisesti ELIAS-joukkoa ja torin Palveluntarjoajien tulisi
mahdollisuuksien mukaan osallistua koulutuksiin.
6) Ylläpitäjä voi poistaa Palveluntarjoajan verkkosivuilta määräajaksi tai toistaiseksi,
mikäli Palveluntarjoajan antamat tiedot eivät vastaa tarjottuja palveluja tai mikäli
Palveluntarjoaja ei ole toimittanut ylläpitämiseen tai kehittämiseen tarvittavia
tietoja tai niiden täsmennyksiä. Mikäli Palveluntarjoaja perustelluista syistä
poistetaan ELIAS.fi-nettitorilta, kyseisen vuoden maksua ei palauteta.
E. ELIAS-NETTITORILLA ESITETTäVäT PALVELUNTARJOAJAN TIEDOT
1) ELIAS-nettitorilla pyritään tiiviiseen, luottamusta herättävään asiatekstiin. Ammattitaidon ja
luotettavuuden avaaminen on keskeisin pyrkimys ja se edellyttää konkreettisen tiedon antamista
konkreettisista palveluista.
2) ELIAS.fi lähtökohta on, että Palveluntarjoaja saa esille oman tarjontansa. ELIAS.fi-Palveluntarjoajien
yhteistarjonta on suotavaa ja suositeltavaa. Tällöin omaa palveluvalikoimaa täydennetään toisen
Palveluntarjoajan tarjonnalla alihankintatyyppisesti. Välitystoiminnan harjoittaminen ei ole
ELIAS.fi -nettitorilla sallittu.
3) Palvelujen lukumäärä tulee rajoittaa yrityksessä olevan ammattitaidon ja henkilökunnan määrän
mahdollistamaan tarjontaan. "Kaikkea kaikille" ei kerro kuluttajalle eikä yhteiskunnalle Palveluntarjoajan
pätevyydestä, päinvastoin. Maksimimäärä palveluille / Palveluntarjoaja on 20 kpl. Sen ylittävästä määrästä
tulee esittää ensin perustelut ELIAS.fi -nettitorin Ylläpitäjälle.
4) Toimipaikka tarkoittaa paikkaa, jolla on käyntiosoite. Jos paikka on yksityiskoti, voidaan käyttää pelkkää
postinumeroa ja postitoimipaikkaa. Postilokero-osoite toimipaikkana ei ole luotettavuuden takia perusteltu.
5) Palvelun hintaesimerkki on Kuluttajasuojalain edellyttämä ja siten myös ELIAS.fi-nettitorilla
pakollinen tieto.
6) Ylläpitäjä päättää nettitorin tekstin ja sisällön lopullisen muodon.
7) ELIAS-nettitorilta laitetaan Palveluntarjoajan niin halutessa linkki hänen nettisivuilleen lisätietoja varten.
8) Palveluntarjoaja on vastuussa omien tietojensa oikeellisuudesta torilla.
9) Palveluntarjoaja voi päivittää tietojaan aina halutessaan. ELIAS.fi-nettitorin Ylläpitäjä päivittää tiedot
torille viikon kuluessa kirjallisten päivitystietojen saapumisesta. Tiedot tulee mieluiten toimittaa
sähköpostilla osoitteeseen elias@elias.fi.
F. MARKKINAPAIKAN YLLäPITäJäN VELVOLLISUUDET JA VASTUUT
1) Ylläpitäjän tulee pyrkiä ylläpitämään tarkoitustaan vastaavalla tavalla toimivat
verkkosivut niin, että palvelujen ostajat voivat etsiä niiltä haluamiaan palveluita
2) Ylläpitäjällä on oikeus kehittää nettitoria kuluttajalähtöisesti ja kotiin tuotavien
palvelujen kannattavaa liiketoimintaa edistävästi.
3) Nettitorilla voi olla ulkopuolisten mainoksia.
4) Ylläpitäjän tulee järjestää verkkosivut niin, että Palveluntarjoajat ovat
yhdenvertaisessa asemassa muihin torin vastaavassa asemassa oleviin palveluntarjoajiin
nähden. Epäyhdenvertaisena kohteluna ei ole pidettävä Palveluntarjoajien luokittelua
heidän tarjoamiensa palveluiden suhteen, alueellisilla tai muilla asiallisilla
perusteilla tapahtuvaa jaottelua tai muuta järjestelyä.
5) Ylläpitäjällä on oikeus toteuttaa nettitori tarkoituksenmukaisesti; nimetä
markkinapaikka, toteuttaa ja markkinoida markkinapaikkaa haluamallaan tavalla,
luokitella Palveluntarjoajat eri tavoin, laatia erilaisia hakutapoja ja -menetelmiä
sekä luovuttaa ja julkaista nettitorilla olevia Palveluntarjoajan yhteys-, palvelu-
ja muut julkisesti palvelujen ostajille tarkoitetut tiedot vapaasti.
6) Ylläpitäjällä on yksinomainen tekijänoikeus verkkosivujen osiin ja kokonaisuuteen
7) Ylläpitäjä on velvollinen huolehtimaan, että nettitori on jatkuvasti käytettävissä.
Mikäli palvelu on yli kuukauden ylläpitäjästä johtuvasta syystä pois käytöstä, pitäjä
on velvollinen palauttamaan seisokkiajan osuuden vuosimaksusta.
8) Ylläpitäjä ei ole asiakassuhteessa palveluntarjoajan asiakkaisiin.
G. PALVELUNTARJOAJAN VELVOLLISUUDET JA VASTUUT
1) Palveluntarjoajan tulee käyttää ELIAS.fi-nettitorille antamissaan tiedoissa virallisia,
YTJ-rekisteristä löytyviä yrityksen, yhteisön, yhdistyksen tms. nimiä ja aputoiminimiä.
2) Palveluntarjoaja antaa ehdottomasti totuudenmukaiset tiedot ELIAS.fi-nettitorille.
3) Palveluntarjoaja antaa kaikki ELIAS.fi-nettitorin mukaiset tiedot.
4) Palveluntarjoaja päivittää huolellisesti ja aktiivisesti omia ELIAS.fi-nettitorilla
olevia tietojaan.
5) Palveluntarjoaja on velvollinen maksamaan vuosimaksun markkinapaikan ylläpitäjälle.
6) Palveluntarjoaja edellyttää työntekijöiltään asiakkaiden yksityisasioiden ELIAS.fi-salassapito-
ja vaitiolosopimuksen allekirjoittamista ja sopimusten olemassaolo näkyy nettitorilla
Palvelujen ostajille.
7) Palveluntarjoajan tulee noudattaa hyvää liiketoiminta- ja palvelutapaa.
8) Palveluntarjoaja on itse vastuussa kaupankäynnistään ja liiketoiminnastaan ja tekee toimintaansa
liittyvät palvelusopimukset asiakkaidensa kanssa ilman Ylläpitäjän osallistumista.
9) Palveluntarjoajan tulee pitää ulkopuolisilta salassa ELIAS.fi-nettitorin käyttöä
varten saamansa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Jos ko. tiedot tulevat ulkopuolisten
tietoon, tulee Palveluntarjoajan välittömästi ilmoittaa asiasta Ylläpitäjälle, jotta
tunnukset voidaan vaihtaa.
10) Palveluntarjoajan tulee noudattaa sivujen ylläpidossa Ylläpitäjän antamia ohjeita.
H. MAKSUT
1) ELIAS.fi on aloitusvuoden ilmainen.
2) Vuosimaksu on 100 eur + alv sisältäen yhden yrityksen viisi toimipaikkaa.
Viiden toimipaikan jälkeen kunkin lisätoimipaikan vuosimaksu on 20 eur + alv.
3) ELIAS.fi -nettitorin maksukausi on kalenterivuosi.
4) ELIAS.fi laskuttaa Palveluntarjoajaa ilmoituksesta ELIAS.fi-nettitorilla kerran vuodessa.
5) Ylläpitäjällä on oikeus korottaa vuosimaksua ilmoittamalla siitä
ELIAS.fi -nettitorin yrittäjätiedoissa kaksi kuukautta ennen edellisen kauden loppua.
I. SOPIMUKSEN VOIMASSAOLO JA IRTISANOMINEN
1) Palveluntarjoaja voi irtisanoa sopimuksen ilman irtisanomisaikaa ja tiedot
poistetaan torilta viipymättä. Ylläpitäjä ei ole velvollinen maksamaan takaisin
irtisanomisvuoden vuosimaksua.
2) ELIAS.fi voi irtisanoa sopimuksen kahden kuukauden irtisanomisajalla.
Ylläpitäjä on velvollinen palauttamaan vuosimaksun niiden täysien kuukausien
osalta, jolloin sopimus ei enää ole ollut voimassa.
3) Ylläpitäjä voi purkaa sopimuksen välittömästi, mikäli palveluntarjoaja on:
rikkonut hyvää liiketoiminta ja palvelutapaa eikä ole huomautuksesta huolimatta
korjannut menettelyään,
tahallaan tai törkeän huolimattomasti laiminlyönyt velvollisuuksiaan Palvelujen ostajaa
kohtaan, aiheuttanut Palvelujen ostajalle tai kolmannelle osapuolelle merkittävää
vahinkoa tai rikkonut muutoin vakavasti hyvää liiketoiminta- ja palvelutapaa,
huomautuksista huolimatta laiminlyönyt velvollisuuden luovuttaa nettitorin
edellyttämiä tietoja tai antaa selvityksiä ja täsmennyksiä,
Palveluntarjoaja on jättänyt maksamatta vuosimaksun
on ilmeistä, ettei palveluntarjoaja voi konkurssin, vakavan sairauden tai muun
vakavuudelta vastaavan syyn vuoksi enää tarjota palveluja.
Palveluntarjoajalla on oikeus antaa selvitys ennen irtisanomisen voimaantuloa
kohtuullisessa, kuitenkin enintään kahden viikon ajassa irtisanomisen perusteesta,
paitsi milloin selvityksen saaminen on ilmeisen tarpeetonta tai markkinapaikalla
ilmoittajalla on ollut mahdollisuus antaa selvitys aiemmin.
J. SOPIMUKSEN MUUTTAMINEN
1) Ylläpitäjällä on oikeus muuttaa sopimusta maksuvuosittain, mikäli se on
tarpeen markkinapaikan tehokkaan ja kannattavan toiminnan kannalta.
Muutoksesta ja sen perusteista tulee ilmoittaa viimeistään toukokuussa.
Markkinapaikan ilmoittajan katsotaan hyväksyneen muutoksen, mikäli hän ei
heinäkuun loppuun mennessä irtisano sopimusta.
2) Palveluntarjoajan katsotaan irtisanoneen sopimuksen, mikäli hän ei eräpäivään
mennessä maksa seuraavan maksukauden maksua. Ylläpitäjä voi tällöin poistaa
Palveluntarjoajan torilta välittömästi.
K. ERIMIELISYYKSIEN RATKAISU
Erimielisyydet pyritään ratkaisemaan neuvottelemalla. Jos asia ei neuvottelemalla
ratkea, se käsitellään ELIAS.fi ylläpitäjän Taijana Oy:n kotipaikan alioikeudessa.
ELIAS.fi -nettitorin yhteystiedot:
ELIAS.fi -nettitori, Korkomäentie 5, 39200 Kyröskoski
Sähköpostiosoite: elias@elias.fi
Yhteyshenkilö: Taija Härkki, sähköposti: taija@harkki.fi, puhelin: 0400 730 949